وبلاگ پزشکی و سلامتی

خواص مواد غذایی و تناسب اندام

وبلاگ پزشکی و سلامتی

خواص مواد غذایی و تناسب اندام

  • ۰
  • ۰

خواص چای سبز

تاکنون همه ما و به‌خصوص افرادی که به سلامتی خود بیشتر اهمیت می‌دهند از چای سبز استفاده کرده‌اند، اما شکل دیگر استفاده از این چای، مصرف عصاره چای سبز است که حالت فشرده آن محسوب می‌شود و قطعا خواص منحصر‌به‌فرد خود را دارد. در ادامه با خواص عصاره چای سبز برای سلامتی آشنا می‌شوید.

 

سرشار از آنتی‌اکسیدان

 

خواص چای سبز برای سلامتی بیشتر از هر چیز دیگر مدیون وجود مقادیر زیاد آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها از بروز استرس اکسیداتیو که بر اثر تخریب سلول‌ها از سوی رادیکال های آزاد صورت می‌گیرد، جلوگیری و از وقوع چنین مساله‌ای ممانعت می‌کنند. تخریب سلول‌ها دلایل مختلفی نظیر افزایش سن و انواع بیماری‌ها دارد.

 

بهبود سلامت قلب

استرس اکسیداتیو باعث افزایش تولید چربی در قلب می‌شود.درنتیجه در رگ‌های خونی التهاب ایجاد می‌شود و فشار خون بالا در فرد صورت می‌گیرد.خوشبختانه، آنتی‌اکسیدان موجود در عصاره چای سبز باعث جلوگیری از التهاب رگ‌ها و کاهش فشار خون می‌شود.ضمن اینکه مانع از جذب چربی در سلول‌ها می‌شود و به کاهش چربی خون کمک می‌کند.

 

مفید برای مغز

 

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عصاره چای سبز به‌ویژه EGCG، سلول‌های مغزی را از استرس اکسیداتیو حفظ می‌کنند.این حفاظت باعث کاهش تخریب مغزی و ممانعت از مشکلات روانی و بیماری‌هایی نظیر پارکینسون، آلزایمر، زوال عقل و… می‌شود. علاوه ‌براینها، آنتی‌اکسیدان باعث کاهش فعالیت فلزاتی چون آهن و مس می‌شود.

 

کمک به کاهش وزن

 

شاید شما هم درباره‌ خواص چای سبز برای لاغری و چربی‌سوزی چیزهایی شنیده باشید.عصاره چای سبز سرشار از کاتچین است و مقدار متعادلی کافئین دارد. ویژگی‌های عصاره چای سبز باعث می‌شود تا خاصیت کمک به کاهش وزن در آن وجود داشته باشد. هم کافئین و هم کاتچین به تنظیم هورمون‌هایی که گرمازایی را در بدن افزایش می‌دهند، کمک می‌کند.

 

کاهش سطح چربی کبد

 

کاتچین موجود در عصاره چای سبز باعث کاهش التهاب برخی بیماری‌های کبدی مثل بیماری‌های کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) می‌شود. در تحقیقی که روی ۸۰ نفر مبتلا به بیماری‌های کبد چرب غیرالکلی صورت گرفت، در مدت ۹۰ روز به افراد شرکت‌کننده در دو گروه دارونما و ۵۰۰ میلی‌گرم عصاره چای سبز در روز داده می‌شد.

 

درمان آکنه وپیری پوست

 

خواص چای سبز برای پوست و مو تا حدودی شناخته شده است. مصرف عصاره چای سبز در قالب مکمل های غذایی یا استفاده مستقیم آن برای پوست، نتایج خوبی را نشان می‌دهد. مصرف و استفاده عصاره چای سبز برای پوست به حل بسیاری از مشکلات پوستی نظیر درماتیت (حساسیت پوستی)، آکنه روزاسه و درمان زگیل کمک می‌کند.

 

کاهش خطر ابتلا به سرطان

 

عصاره چای سبز می‌تواند در کاهش احتمال خطر ابتلا به سرطان موثر باشد.سلامت و حفظ بافت‌ها و ارگان‌های مختلف بدن در گروی مرگ و رشد دوباره سلول‌ها است. سلول‌های ویژه‌ای موسوم به سلول‌های بنیادی، سلول‌های جدیدی برای جایگزینی سلول‌های مرده تولید می‌کنند. این فرایند باعث سالم و فعال ماندن سلول‌ها می‌شود.

 

تنظیم قند خون

 

کاتچین موجود در چای سبز به‌ویژه EGCG، باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شود و میزان قند خون را تنظیم می‌کند. افزایش حساسیت به انسولین و تنظیم قند خون باعث کاهش قند خون می‌شود. در مطالعه‌ای به ۱۴ فرد سالم، مواد قندی داده شد و علاوه‌برآن، به تعدادی از آنها ۱.۵ گرم چای سبز و به تعدادی دیگر دارونما داده شد.

خواص چای سبز

خواص چای سبز


  • ۹۷/۰۳/۱۸
  • ehsaniran

خواص چای سبز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی