وبلاگ پزشکی و سلامتی

خواص مواد غذایی و تناسب اندام

وبلاگ پزشکی و سلامتی

خواص مواد غذایی و تناسب اندام

  • ۰
  • ۰
       ویروس سرماخوردگی

این روزها بیشتر شهرهای کشورمان آب و هوایی سرد، بارانی و برفی را تجربه می‌کنند. در این میان بازار شایعات حسابی گرم است و انواع و اقسام توصیه‌ها را درباره پیشگیری و درمان سرماخوردگی می‌شنویم، اما واقعا کدامشان علمی هستند؟

مثلا این که در روزهای سرد اگر حسابی لباس بپوشیم سرما نمی‌خوریم؟ باید گفت هوای سرد می‌تواند تا اندازه‌ای سیستم ایمنی را ضعیف کند که البته این اندازه چندان هم زیاد نیست، اما نکته اینجاست که عامل سرماخوردگی ویروس‌ها هستند نه هوای سرد و اتفاقا محیط‌های بسته بیشتر باعث انتشار ویروس‌ها بین افراد می‌شود. می‌پرسید چطور؟ یک نفر حامل ویروس است و در اتوبوس، در محل کار، در مهمانی و کنار بقیه می‌نشیند، کار می‌کند و نفس می‌کشد. در و پنجره‌ها بسته است و هیچ تهویه‌ای هم نیست.

بنابراین ویروسی که با ترشحات تنفسی او خارج شده براحتی وارد بدن حاضران در اتاق خواهد شد. در این میان فراموش نکنید دوری از قطرات تنفسی پر از ویروس فرد بیمار، روش موثری برای پیشگیری است اما این قطرات ممکن است روی دست فرد بیمار هم باشند و آن وقت هرجا که او دستش را بگذارد مثلا دستگیره در، گوشی تلفن، صفحه کلید رایانه و موس و… می‌تواند ویروسی شود و کافی است شما هم ویروس را لمس و وارد بدنتان کنید. به همین راحتی چند روزی را خانه نشین می‌شوید چون سرما خورده‌اید! پس با همین آب و صابون معمولی روزی چند بار دستتان را بشویید و دست‌هایتان را به دهان و چشمتان نزنید. حتی صفحه کلید و میز کار و دستگیره و تلفن و… را هم می‌توانید با محلول‌های الکلی هر روز تمیز کنید.

حالا اگر بی‌احتیاطی کردید و سرما خوردید چطور؟ آیا جزو افرادی هستید که معتقدید تا پنی‌سیلین نزنید خوب نمی‌شوید؟ اگر پاسختان مثبت است همین حالا با این باور غلط خداحافظی کنید.

عامل سرماخوردگی همان‌طور که گفتیم، ویروس است و ویروس‌ها هیچ‌کدام به داروهایی که با نام آنتی‌بیوتیک می‌شناسیم مثل پنی سیلین، آموکسی‌سیلین، آمپی‌سیلین، کوآموکسی کلاو و… پاسخی نمی‌دهند. این داروها ضدباکتری هستند (آن هم انواع خاصی از باکتری‌ها) و مصرف خودسرانه و اشتباه این آنتی‌بیوتیک‌ها نه‌تنها کمکی به درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود باکتری‌ها بتوانند راه‌هایی را برای مقاومت در برابر آنها پیدا کنند و این یعنی بی‌دفاع شدن بدن در برابر باکتری‌های بیماریزا و جواب نگرفتن از درمان‌های شایع به دلیل مقاومت بدن. از طرفی برخلاف باور عموم آنفلوآنزا یک سرماخوردگی شدید نیست. عطسه، آب ریزش از بینی و چشم و بی‌حالی و کسالت از جمله شایع‌ترین علائم سرماخوردگی به حساب می‌آید در حالی که آنفلوآنزا اغلب با تب بالا، سردرد و درد شدید عضلات و مفاصل همراه است و برخلاف سرماخوردگی که در عرض چند روز شدید می‌شود و بعد هم فروکش می‌کند، ناگهانی و بی‌مقدمه است.

ویروس سرماخوردگی

  • ۹۵/۰۹/۰۸
  • ehsaniran

ویروس سرماخوردگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی