وبلاگ پزشکی و سلامتی

خواص مواد غذایی و تناسب اندام

وبلاگ پزشکی و سلامتی

خواص مواد غذایی و تناسب اندام

۱۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
   ۱۵ خاصیت بی نظیر دانه کنجد

دانه کنجد اگرچه به نظر ریز و کوچک می رسد اما مزایای زیادی برای سلامتی شما دارد. این دانه های کوچک در دوران باستان به خاطر مزایایی که داشتند همانند طلا با ارزش بودند. در این مقاله قصد داریم چند مورد از خواص دانه کنجد را با هم مرور کنیم. پس همراه ما باشید.

دانه کنجد سرشار از پروتئین است:

دانه های کنجد سرشار از پروتئین با کیفیت هستند. پروتئین ۲۰ درصد از دانه کنجد را تشکیل می دهد. به ازای هر اونس از دانه کنجد، ۴.۷ گرم پروتئین در آن وجود دارد.

به پیشگیری از دیابت کمک می کند:

دانه های کنجد حاوی منیزیم و سایر مواد مغذی هستند. روغن کنجد می تواند از دیابت پیشگیری کند و قادر است گلوکز پلاسما را در دیابت بسیار حساس بهبود ببخشد.دانه کنجد باعث کاهش فشار خون می شود:

مطالعات انجام شده بر روی دانه کنجد نشان می دهد که روغن کنجد قادر است فشار خون در افراد دیابتی را پایین بیاورد. دانه های کنجد سرشار از منیزیم هستند. منیزیم یک ماده مغذی کلیدی برای کمک به کاهش فشار خون است. ما عادت کردیم از دانه کنجد سفید برای پخت و پز استفاده کنیم اما دانه کنجد سیاه مواد مغذی بیشتری دارد.

سطح کلسترول خون را پایین تر می آورد:

دانه کنجد به سطح کلسترول خون کمک می کند زیرا در برگیرنده فیتوسترول هایی است که تولید کلسترول را مسدود می سازد. دانه کنجد سیاه فیتوسترول بالاتری دارد.

برای هضم و گوارش بسیار خوب است:

محتوای بالای فیبر در دانه کنجد می تواند به هضم و گوارش مواد غذایی کمک کند.

می توان از آن برای داشتن پوستی سالم تر استفاده کرد:

محتوای بالای روی در دانه های کنجد به تولید کلاژن کمک می کند. همانطور که می دانید کلاژن باعث ایجاد الاستیسیته می شود و به ترمیم بافت های آسیب دیده بدن کمک می کند. مصرف منظم روغن کنجد سرطان پوست را کمتر می کند.

باعث افزایش سلامت قلب می شود:

روغن دانه کنجد با پیشگیری از ضایعات آترواسکلروتیک به کمک آنتی اکسیدان و ضد تورم شناخته شده به عنوان سسامول، باعث بهبود سلامت قلب می شود.

از سرطان پیشگیری می کند:

کنجد در برگیرنده ترکیبات ضد سرطانی همچون اسید فیتیک،منیزیم و فیتوسترول هاست. دانه های کنجد بیشتر از سایر دانه ها و آجیل ها فیتوسترول دارند.

به کاهش اضطراب کمک می کند:

دانه های کنجد حاوی مواد معدنی منیزیم و کلسیم هستند که خاصیت کاهندگی استرس را دارند. کنجد همچنین در برگیرنده ویتامین های آرام بخش تیامین و تریپتوفان است که به تولید سروتونین کمک می کند. سروتونین به کاهش درد، بهبود خلق و خو و افزایش خواب عمیق کمک می کند.

کم خونی را کمتر می کند:

دانه های کنجد سیاه سرشار از آهن هستند. این دانه ها برای افرادی که به کم خونی و ضعف مبتلا هستند توصیه می شود.

از آسیب تابش به DNA محافظت می کند:

سسامول در دانه کنجد و روغن کنجد می تواند از اسیبی که توسط تابش بر روی DNA وارد می شود محافظت کند.

آرتریت را تسکین می بخشد:

مس بالایی که در دانه های کنجد وجود دارد از آرتریت پیشگیری کرده و درد آن را تسکین می بخشد. همچنین این دانه ها استخوان ها ، مفاصل و رگ های خونی را قوی تر می سازند.

کبد شما را در برابر الکل محافظت می کند:

دانه کنجد از تاثیرات الکل بر روی کبد می کاهد و به داشتن کبدی با عملکرد سالم کمک می کند.

از ایجاد چین و چروک پیشگیری می کند:

روغن دانه کنجد از اسیب اشعه ماوراءبنفش خورشید جلوگیری می کند و مانع از ایجاد چین و چروک و لک بر روی صورت می گردد.

سلامت استخوان ها را بیشتر می کند:

یک مشت دانه کنجد کلسیم بیشتری نسبت به یک لیوان شیر دارد. محتوای بالای روی در این دانه ها نیز می تواند چگالی مواد معدنی استخوان ها را بیشتر کند.

۱۵ خاصیت بی نظیر دانه کنجد

  • ehsaniran
  • ۰
  • ۰
   نقش روغن زیتون در پیشگیری از سرطان

تحقیق بر روی «اسید اولئیک»، ماده اولیه روغن زیتون، نشان داده است که این ماده می تواند از عملکرد ژن های مسبب سرطان در سلول ها پیشگیری نماید.

این ماده روغنی به عنوان یک اسید چرب مغذی، موجب تحریک تولید مولکول سلولی می شود که عملکرد آن، پیشگیری از تشکیل پروتئین های عامل سرطان است.

گریسجن میچلوسی، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ادینبرگ بریتانیا، در این مورد می گوید: «یافته های ما بیانگر این مطلب است که اسیداولئیک می تواند از تولید مولکول های متوقف کننده تومور سرطانی در سلول های رشدیافته در محیط آزمایشگاه حمایت کند.»

وی در ادامه می افزاید: «مطالعات بعدی می تواند به تعیین نقش روغن زیتون در سلامت مغز کمک نماید.» در این تحقیق، دانشمندان تاثیر اسیداولئیک را بر یک مولکول سلول موسوم به miR-۷ که در مغز فعال بوده و به توقف تشکیل  تومور معروف است، بررسی کردند.

آنها دریافتند اسیداولئیک از تولید miR-۷ که به پیشگیری از تشکیل تومورها کمک می کند، پشتیبانی می نماید.

محققان با آزمایش بر روی عصاره سلول های انسانی و ساول های زنده در آزمایشگاه به این نتایج دست یافتند.

نقش روغن زیتون در پیشگیری از سرطان

  • ehsaniran
  • ۰
  • ۰
   والپیپرهای تبریک رمضان

والپیپرهایی با کیفیت HD مرتبط با ماه رمضان در این قسمت برای شما آماده کرده ایم. جهت دانلود هر پس زمینه در ابعاد بزرگ کافی است آن را در سیستم خود ذخیره کنید.

عکسهای باکیفیت تبریک ماه رمضان, والپیپر رمضان, والپیپرهای تبریک رمضان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

والپیپرهای تبریک رمضان

  • ehsaniran
  • ۰
  • ۰
   والپیپر ماشین Audi Q8

دانلود والپیپر اتومبیل Audi Q8, عکس ماشین Audi Q8, پس زمینه Audi Q8, والپیپر آئودی, عکس ماشین آئودی آبی رنگ, آئودی, دانلود والپیپر ماشین آئودی

 

 

 

 

والپیپر ماشین Audi Q8

  • ehsaniran
  • ۰
  • ۰
   دمنوش هایی برای رهایی از میگرن به گیاهان دارویی سال‌های متمادی در فرهنگ ایران و ایرانی نقش داشته و تقریبا بخشی از این گیاهان همواره در آشپزخانه و یا گنج‍ه‌های اکثر ایرانی‌ها وجود داشته و مردم براساس آموزه‌های قدیمی از خواص زیاد آن‌ها استفاده می‌کنند.

دمنوش هایی برای رهایی از میگرن

اما حالا چند سالی می‌شود که برچسب دمنوش به دم کرده و عصاره این گیاهان زده شده و شکل مدرن به خود گرفته است.

دمنوش‌ها همان جوشانده‌های مادربزرگ‌ها که هرکدام برای یک درد یا مرضی خوب هستند، امروز در بسته بندی‌ها و فرم‌های کیسه‌ای یا باز در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

صرف نظر از شکل و نامشان، باید گفت: دمنوش‌ها لذت بی مانندی دارند که علاوه بر رفع مشکلات جسمی، روح آدم را تازه می‌کنند. پس برای آشنایی با روش تهیه انواع مختلف آن‌ها با ما همراه باشید. میگرن یکی از بیماری‌هایی است که حتی کمی پیش از شروع، نشانه‌های آن امان فرد مبتلا را می‌برد. راهکارهای متعددی برای کنترل درد ناشی از این بیماری وجود دارد که می توان به مصرف دارو، کمپرس آب سرد و حبس شدن در اتاق تاریک اشاره کرد، اما راهکار بهتری هم برای کنترل این درد آزاردهنده وجود دارد وآن مصرف دمنوش هایی است که در قسمت زیر به طرز تهیه آن‌ها اشاره می‌کنیم. ***دمنوش مرزنجوش مرزنجوش از نظر طب سنتی ایران دارای طبیعتی گرم است. خواص دارویی این گیاه آرام بخش اعصاب و بهترین داروی میگرن کهنه و درمان سردرد‌های تنشی و عصبی و درد شقیقه‌ها و سردرد است. این گیاه هم چنین خلط آور، تب بر، اشت‌ها آور، تقو. یت کننده‌ی عمومی بدن، ضد نفخ و ورم معده، بادشکن، ضد اسهال، ضد سرماخوردگی، معرق، آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد آرتروز، ضد اسپاسم، ضد تب، ضد آلزایمر و ادرار آور است. طرز تهیه یک مشت کوچک از این گیاه را با دو لیوان آب جوش در کتری ریخته و بگذراید تا با شعله غیر مستقیم دم بکشد. ***دمنوش اسطوخودوس اسطوخودوس یا اسطوقدوس گیاهی چندین ساله است با برگ‌های متقابل، باریک، دراز، سبز رنگ و پوشیده از کرک‌های سفید پنبه‌ای در طبیعت یافت می‌شود که گل‌های آن به رنگ بنفش و به صورت سنبله هستند و قسمت مورد استفاده این گیاه گل‌ها و سرشاخه‌های گل دار آن است. خواص درمانی یک داروی مناسب برای آرامش اعصاب و بی خوابی و درد میگیرن است. اگر فردی در طول روز به تنش‌های فکری، اضطراب یا حتی پیش فعالی مغز دچار می‌شود می‌تواند از این داوری گیاهی استفاده کند. این گیاه تقویت کننده سلول‌های مغزی، افزاینده شیر مادر، کاهنده نفخ و گاز معده و روده، شادی آور، باز کننده انسداد عروقی و ضد بلغم است. طرز تهیه یک قاشق غذاخوری سرشاخه گل دار و یا گل گیاه را در یک قوری به همراه آب در دمای ۸۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید؛ برای این منظور می‌توانید از لیوان‌های مخصوص و ظرف‌های آماده کردن دمنوش استفاده کنید. ممکن است طعم اسطوخودوس را دوست نداشته باشید، اما ابتدا توجه به خواص دارویی آن می‌تواند از طعم تلخ آن بکاهد. ***دمنوش فلوس یا خرنوب هندی فلوس در برخی از نواحی ایران به نام خرنوب هندی و خیار شنبر نیز معروف است که اگردر قسمت طول آن شکافته شود، تیغه‌های متعددی در آن دیده می‌شود. خواص درمانی این گیاه به عنوان ضد صفره، ضد افسردگی، ضد صرع، ضد میگیرن، ضد بواسیر، تقویت کننده اعصاب، تقویت کننده دستگاه تنفسی و پایین آورنده‌ فشار خون استفاده می‌شود. طرز تهیه دو لیوان آب سرد را در قوری می‌ریزیم و بر روی حرارت کمی قرار می‌دهیم تا به جوش آید، اکنون یک قاشق غذاخوری مغز فلوس را به صورت پودر شده به آن اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا به مدت ۳۰ دقیقه در حرارت پایین دم بکشد.

دمنوش هایی برای رهایی از میگرن

  • ehsaniran
  • ۰
  • ۰
   بهترین نوع لبنیات کدام است؟ دنبال لبنیات مورد نیازتان در قفسه‌های سوپر مارکت می‌گردید و علاوه برشیر گاو، می‌توانید شیر بز را هم پیدا کنید، انتخاب‌های مختلف از انواع سویا و شیرهایی که از مغزها تهیه می‌شوند، برای انتخاب موجود هستند. این محصولات متقاضیان زیادی را به خود اختصاص داده است. از هر ۱۰ خانوار بریتاتیایی ۴ خانوار، نسبت به شیرهای سنتی از انواع ترکیبی به عنوان نوشیدنی داغ، همراه با غلات و یا پخت و پز استفاده می‌کنند. دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا اغلب مردم مصرف شیر گاو را حذف می‌کنند و به دنبال جایگزین کردن آن با شیرهای ترکیبی دیگر هستند.

یکی از علت‌ها این است که اغلب، شیر گاو را دیر هضم می‌دانیم و معتقدیم که نشانه‌هایی مثل نفخ، گاز معده و اسهال دارد. ممکن است دلیلش سطح پایین آنزیم لاکتاز(آنزیمی که لاکتوز را به گلوکز و گالاکتوز تبدیل می‌کند) باشد که هضم لاکتوز را در لبنیات دشوار می‌کند. افراد دیگر شاید به پروتئین شیر گاو آلرژی دارند یا به لبنیات حساسیت دارند.

حساسیت به شیر یکی از رایج‌ترین حساسیت‌های غذایی در کودکان است، که بر روی ۲ تا ۳ درصد از نوزادان انگلیسی اثر می‌گذارد، نشانه‌هایش با مشکلات پوستی ظاهر می‌شود که به دلیل مشکل در هضم است. بدون چربی، کم چرب یا پرچرب؟

تحقیقات اخیر نشان داده است که شیر بدون چربی ضرورتاً انتخاب سالم تری نیست. بله، چربی و کالری پایینی دارد و نسبت به شیر خالص یا پر چرب کلسیم بالایی دارد. اما برخی از کارشناسان بر این باورند که چربی اشباع شده در لبنیات در مورد سلامت قلب مشکل ایجاد نمی‌کند. در حقیقت با مصرف شیر بدون چربی ممکن است که ما چربی‌های حلال مغذی مثل ویتامین E و A را از دست بدهیم.

شیر کم چرب دارای چربی کمی است، سطح پایینی چربی دارد. اما همینطور سطح پایین‌تری از ویتامین‌های حلال را نسبت به شیر خالص یا پرچرب دارد. بنابراین در صورت مصرف شیر کم چرب اطمینان حاصل کنید که ویتامین‌های لازم را از منابع دیگر از جمله سالاد و سبزیجات با پوشش روغن گیاهی  دریافت کنید.

بهترین گزینه برای نوزادان

سازمان سلامت پیشنهاد می‌کند که تا ۶ ماه اول به نوزادان‌تان شیر مادر بدهید. پس از آن می‌توانید در کنار شیر مادر کم کم  مصرف غذاهای دیگر را ادامه دهید. در یک سالگی شیر خالص گاو پیشنهاد می‌شود. شیر کم چرب انتخابی برای ۲ سالگی کودکان است و شیر بدون چربی بعد از ۵ سالگی پیشنهاد می‌شود. همیشه با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد سوالات‌تان در مورد شیر مادر و یا حساسیت کودک تان نسبت به لبنیات مشورت کنید چون شاید برخی از انواع ترکیبی یا غنی شده مثل شیر سویا ممکن است مناسب نباشند.

مناسب‌ترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید

راهکارهایی که ما در اینجا معرفی می‌کنیم را برای بهترین انتخاب بررسی کنید. چه شیر پاستوریزه انتخاب می‌کنید چه نه، همیشه بخش عمده‌ای از منابع غیر لبنی دیگر که حاوی کلسیم هستند را در رژیم غذایی خود جای دهید. مانند تن سالمون و سارادین، سبزیحات برگ تیره، آجیل‌ها و دانه‌های روغنی شامل بادام و کنجد.

شیر سنتی  گاو

یک محصول طبیعی، غنی از پروتئین و منبع کلسیم. شیر ارگانیک حاوی مقدار بیشتری چربی‌های اشباع امگا ۳ است و گاوها نسبتاً کمتر در معرض آنتی بیوتیک و آفت کش‌ها هستند. اغلب مردم شیر همگن یا شیر هموژنیزه را ترجیح می‌دهند در هموژنیزه مولکول‌های چربی می‌شکند و هضم آن را راحت‌تر می‌کند.

مناسب برای: حبوبات، فرنی، آش در مصارف غدایی داغ و محصول طبیعی مغذی.

تست: ملایم و دارای سرشیر و  پرخامه

پخت و پز: ایده‌ال برای تهیه سس‌ها و پخت و پز.

بررسی ما: ارزش تغدیه ای شیر گاو در هر ۱۰۰میلی گرم

۶۸ کالری، ۱۲۲ میلی گرم کلسیم، ۴ گرم‌ چربی، ۲.۶ گرم چربی اشباع، ۴.۷ گرم شکر.

شیر گاو بدون لاکتوز

شیر گاوی که از صافی رد شده است تا لاکتوز آن از بین برود و آنزیم لاکتوز که به آن اضافه شده حاوی همان ارزش تغدیه‌ای شیر است.

مناسب برای: کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند.

تست: همان شیر گاو.

پخت و پز: کاربرد شیر گاو را دارد.

بررسی: ارزش تغذیه‌ای در ۱۰۰ میلی لیتر شیر بدون لاکتوز:

۵۸ کالری، ۱۳۵ میلی گرم‌ کلسیم،۳.۵ گرم چربی، ۲ گرم چربی اشباع، ۲.۷ گرم شکر.

شیر گاو A2

این شیر تنها حاوی پروتئین A2 است. شیر گاو شامل مقادیری پروتئین، یک گروه از کازئین‌ها است. اگر به حساسیت‌های لاکتوز مبتلا هستید، شیر حاوی A2 را امتحان کنید.

مناسب برای: کسانی که به پروتئین شیر حساس‌اند.

تست: به خوبی شیر گاو

پخت و پز: مناسب همانند شیر گاو

بررسی: ارزش تغذیه ای آ دو  در هر ۱۰۰ میلی لیتر:

۶۴ کالری، ۱۲۰ میلی گرم‌ کلسیم، ۳.۶ گرم‌ چربی، ۲‌.۴ گرم چربی اشباع،۴.۷ گرم شکر.

شیر بز

یک فرآورده طبیعی، از نظر تغذیه مانند شیر گاو مناسب است.

مناسب برای: انتخابی مفید برای کسانی که به شیر گاو حساسیت دارند، از آنجایی که چربی و لاکتوز کمتری دارد. برای چای، قهوه و شکلات داغ مناسب است.

تست: غلیظ، طعمی خاص، نسبتاً شیرین و گاهی کمی مزه‌ی نمک می‌دهد.

پخت و پز: مناسب برای اغلب دستورات غذایی.

بررسی: ارزش تغذیه‌ای شیر بز در هر ۱۰۰میلی لیتر:

۶۱ کالری، ۱۲۰ میلی گرم کلسیم، ۳.۶ گرم چربی، ۲.۵ گرم چربی اشباع، ۴.۳ گرم شکر.

سویا یا شیر سویا؟

شیر سویا از نظر پروتئین با شیر گاو قابل مقایسه و کم‌چرب است. غذاهایی که بر پایه سویا هستند، می‌توانند چربی خون را کنترل کنند که البته به ۲۵ گرم پروتئین سویا، یا ۳ تا ۴ لیوان شیر در روز لازم دارند تا به این مقصود برسند. بعضی از مارک‌ها با کلسیم و ویتامین A و D غنی شده‌اند.

مناسب برای: مصرف کنندگان غیر لبنی که به دنبال انتخاب‌های کم‌چرب هستند. مارک‌هایی را که حاوی کلسیم و ویتامین A و D هستند را انتخاب کنید. مخلوط خوبی برای چای و قهوه است.

تست: پرمغز و غلیظ

پخت و پز:مناسب برای پخت و پز. کیک نارگیلی و بلوبری غیرلبنی را با آن امتحان کنید.

بررسی: ارزش تغذیه‌ای در هر ۱۰۰ میلی لیتر شیر سویا:

۳۷ کالری، ۱۲۰ میلی گرم کلسیم، ۱.۷ گرم‌چربی، ۰.۲۶ گرم‌چربی اشباع ، ۰.۸ گرم‌شکر.

شیر بادام

ترکیبی از بادام و آب چشمه، این نوع شیر با کلسیم و ویتامین شامل ویتامین D و B12 غنی شده است.

مناسب برای: گیاهخواران و کسانی که نباید از فرآورده‌های حیوانی استفاده کنند. چون با ویتامین ب۱۲ غنی شده است. از این نوع شیر در نوشیدنی‌های گرم به خصوص قهوه لذت خواهید برد.

تست: مزه مغز دار و کم غلظت، برای مصرف هر روز نوع بدون شکر آن را انتخاب کنید.

پخت و پز: به همان اندازه شیر گاو استفاده کنید.

بررسی: ارزش تغدیه‌ای در هر ۱۰۰ میلی لیتر شیر بادام:

۱۳ کالری، ۱۲۰ میلی گرم کلسیم، ۱۰۱ گرم‌چربی، ۰.۱ گرم‌ چربی اشباع، ۰.۱ شکر.

شیر نارگیل

از فشرده‌ی نارگیل و با افزودن کلسیم‌ به آن تهیه می‌شود. در مقایسه با انواع دیگر گیاهی ، پروتئین آن کم و چربی اشباع شده در آن کمی بالاتر است.

مناسب برای: گیاهخواران، آن را با غلات، چای و قهوه امتحان کنید.

تست: ‌کم‌ حجم و حاوی کمی نارگیل

پخت و پز: برای پخت و پز عالی است. از آنجایی که مزه‌ی نارگیل در غذا غالب نمی‌شود و این شیر نسبتاً کم حجم و سبک است، نیازی نیست که زیاد آن را به مایه‌تان اضافه کنید.

بررسی: ارزش تغذیه‌ای شیر نارگیل در هر ۱۰۰ میلی لیتر:

۲۵ کالری، ۱۲۰ میلی گرم کلسیم، ۱.۸ گرم‌چربی، ۱.۶ گرم چربی اشباع ، ۱.۶ گرم‌شکر.

کنف یا شاهدانه

مخلوطی از دانه کنف یا شاهدانه و غنی شده با کلسیم و ویتامین D.

تست: ملایم و نسبتاً شیرین.

مناسب برای: نوشیدنی‌های داغ

پخت و پز: در تهیه اسموتی‌ها و سس‌ها کاربرد دارد یا با میوه و عسل برای بستنی‌های غیر سنتی .

بررسی: ارزش تغدیه‌ای در هر۱۰۰ میلی لیتر:

۳۹ کالری، ۱۲۰ میلی گرم‌کلسیم، ۲.۵ گرم چربی، ۰.۲ گرم‌چربی اشباع، ۱.۶ گرم‌شکر.

شیر جو دوسر

از جو دو سر تهیه می‌شود. و با ویتامین‌ها و کلسیم غنی می‌شود. مقدار چربی اشباع شده در آن کم است.

مناسب برای:  یک انتخاب کم چرب با تمام خواص جو دوسر.

تست: کرم ‌رنگ و نسبتاً پودری.

پخت و پز: در صورت گرم کردن لخته نمی‌شود. و برای تهیه سس‌های سفید مناسب است.

بررسی: ارزش تغدیه‌ای در هر ۱۰۰ میلی لیتر:

۴۵ کالری، ۱۲۰ میلی گرم کلسیم، ۱.۵ چربی، ۰.۲ چربی اشباع، ۴ گرم شکر.

شیر برنج

شیر شیرین، حاوی پروتئین کم و غنی شده با کلسیم.

مناسب برای: کسانی که به لبنیات با سویا سازگاری ندارند.

تست: شیرین اما خنثی. به نوشیدنی‌های داغ، رنگ شیر نمی‌دهد.

پخت و پز: غلظت کم

بررسی: ارزش تغدیه‌ای در هر ۱۰۰ میلی لیتر:

۴۷ کالری، ۱۲۰ میلی گرم کلسیم، ۱.۰ گرم چربی، ۰.۱ گرم‌ چربی اشباع، ۴ گرم شکر.

بهترین نوع لبنیات کدام است؟

  • ehsaniran
  • ۰
  • ۰
   علل و راههای درمان گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلانی یک مشکل عضلانی بسیار شایع بوده که بسیاری افراد با آن مواجه می‌شوند. این مقاله انواع، علل، درمان، پیشگیری و داروهای مورد استفاده برای آن را مورد بحث قرار می‌دهد. همزمان با حرکت دادن دستها و پاهای خود، عضلات‌مان متناوباً منقبض و منبسط می‌شوند. منقبض شدن غیر ارادی یک ماهیچه و یا الیاف (فیبرهای) عضلانی را «اسپاسم یا گرفتگی عضله» می‌نامند. گرفتگی عضلانی می‌تواند به عنوان انقباض غیرارادی و اجباری ماهیچه و شل نشدن آن توصیف شود. گرفتگی ممکن است به قسمتی از ماهیچه، تمام عضله و یا گروهی از عضلات ارتباط یابد. این وضعیت ممکن است تا زمان برطرف شدن، چندین مرتبه اتفاق افتد. و نیز ممکن است به مدت چند ثانیه و یا ربع ساعت به طول انجامد. گاهی اوقات، ممکن است انقباض همزمان عضلاتی را شاهد باشیم که نواحی بدن را در جهتهای مختلف به حرکت درمی‌آورند. به لحاظ آماری، ۹۵% افراد در برهه‌ای از زندگی خود گرفتگی عضلانی را تجربه کرده و یا می‌کنند. گرچه این وضعیت در افراد بالغ بسیار متداول بوده و با افزایش سن بیشتر می‌شود، اما می‌تواند در کودکی نیز تجربه شود. ماهیچه‌هایی که تحت کنترل ارادی کار می‌کنند را «ماهیچه‌ها یا عضلات اسکلتی» می‌نامند. هر ماهیچه‌ی اسکلتی می‌تواند دچار گرفتگی شود. گرفتگی در عضلات ساق و کف پا، خصوصاً عضلات پشت پا متداول می‌باشد. عضلات غیر ارادی مانند دیواره‌ی عروق خونی، دستگاه گوارش، و مجاری ادراری نیز در معرض گرفتگی عضلانی قرار دارند.

 

 

انواع

طبقه بندی آن بر اساس علل و گروه عضلانی متأثر صورت می‌گیرد.

گرفتگی واقعی عضله

این نوع گرفتگی، متداول‌ترین نوع گرفتگی ماهیچه‌ی اسکلتی است. علت وقوع آن تحریک بیش از حد اعصاب محرک عضلات است. این گرفتگی ممکن است به دلیل آسیب دیدگی، فعالیت شدید، کم آبی بدن، تغییر در مایعات بدن، کاهش منیزیم و کلسیم خون و یا کاهش پتاسیم رخ دهد.

انقباضات عضله

در این نوع گرفتگی، عضلات قادر به شل شدن نیستند. علت آن کاهش آدنوزین تری فسفات یعنی یک ماده شیمیایی انرژی‌زا در سلول است که مانع از شل شدن فیبر عضله می‌گردد. زمانی که انقباضات عضله به ارث برده می‌شوند، به آنها بیماری مک آردل (McArdle) گویند. این بیماری نقص در تجزیه گلیکوژن به قند در سلول‌های عضلانی است. چنانچه این انقباض عضلانی به صورت غیر ارثی رخ دهد، آن را میوپاتی پرکاری تیروئید نامند. این عارضه با پرکاری شدید تیروئید ارتباط دارد.

کزاز یا تشنج عضلات (Tetany)

تمام سلولهای عصبی موجود در بدن فعال شده و ماهیچه‌ها را تحریک می‌سازند. این واکنش به گرفتگی عضلانی در سرتاسر بدن می‌انجامد. اصطلاح کزاز عموماً به گرفتگی‌های عضلانی ناشی از عوارضی مانند کاهش سطح منیزیم و کلسیم خون اطلاق می‌شود. کاهش کلسیم خون به گرفتگی عضلانی در دستها و مچ دست و احساسی از کرختی و گزگز در اطراف دهان و برخی از نواحی دیگر منجر می‌شود.

گرفتگی دیستونیک عضله

در این نوع گرفتگی، عضلاتی که برای حرکات تخصیص یافته یا منظور شده مورد نیاز نیستند تحریک به انقباض می‌شوند. ماهیچه‌هایی که معمولاً تحت تأثیر چنین گرفتگی یا کرامپ‌هایی قرار می‌گیرند، عضلاتی بوده که در جهت مخالف حرکات منظور شده کار کرده و یا آنهایی را شامل می‌شود که حرکت را به صورت اغراق آمیز انجام می‌دهند. گاهی اوقات، گروهای کوچکی از عضلاتی مانند پلک‌ها، گردن، فک و حنجره تحت تأثیر قرار می‌گیرند. گرفتگی‌های دیتونیک خیلی شایع نمی‌باشند. انواع دیگری از گرفتگی عضلانی ناشی از بیماریهای اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، رادیکولوپاتی، نوروپاتی دیابتی، و عمدتاً بیماریهای دیستونیک عضلانی وجود دارند.

علل

• کمبود ویتامین‌های تیامین (B1)، اسید پانتوتنیک (B5)، و پیریدوکسین (B6). • گردش خون ضعیف به پاها و در نتیجه کمبود اکسیژن به بافت‌های عضلانی

درمان

• عضله بایستی کشیده شود. این کار را می‌توان با ایستادن و راه رفتن به اطراف انجام داد. • در صورتی که گرفتگی در ماهیچه‌ی پشت پا ایجاد شده باشد، فرد بایستی به فاصله‌ی ۲ و یا ۵ر۲ پایی (۷۰ تا ۷۶ سانتیمتری) از دیوار ایستاده و به سمت آن خم شود، بازو را مقابل دیوار قرار داده و زانوها و پشت را راست نگاه داشته و پاشنه‌ها را با زمین در تماس قرار دهد و یا در حین دراز کشیدن در تخت نوک انگشتان پا را به سمت سر، بالا بگیرد و پا را تا آنجا که امکان دارد راست نگاه دارد. • عضله را به آرامی ماساژ داده و یا بر روی آن حوله‌ای گرم قرار داده و یا از پد گرمایی استفاده نماید. • جایگزین ساختن مایعات و الکترولیت (سدیم و پتاسیم). • تزریق دوزهای درمانی سم بوتولیسم برای اختلالات عضلات دیستونیک بکار برده می‌شود.

پیشگیری

• قبل و بعد از فعالیت بدنی شدید حرکات کششی را انجام داده و حرکات گرم کردن و سرد کردن بدن را به قدر کافی انجام دهید. • آب بدنتان را به خوبی حفظ کرده و الکترولیتهای سدیم و پتاسیم از دست رفته را جایگزین سازید. • از خسته کردن بیش از حد خود خودداری کنید. • مکملهای سدیم و منیزیم مصرف نمایید. • به منظور جلوگیری از بروز گرفتگی دیستونیک از مچ بند استفاده کرده، کفش پاشنه بلند به پا نکرده و پشتی صندلی را تنظیم کرده، در میان فعالیت خود استراحت کرده و از تنش و فشار بیش از حد بپرهیزید. • برای درمان گرفتگی‌های عضلانی در زمان استراحت و یا خواب، تمرینات کششی را پیش از رفتن به رختخواب انجام دهید. • ۴۰۰ واحد ویتامین E مصرف نمایید.

گرفتگی عضلانی در افراد مسن

افراد مسن به طور کلی مبتلا به برخی اختلالات عملکردی کلیه می‌باشند. چنانچه منیزیم مکملی مصرف شود آنگاه ممکن است به سطوح سمی منیزیم منجر شود. بنابراین سطوح منیزیم خون بایستی مرتباً مورد بررسی قرار گرفته و چک شوند. معمولا کمبود ویتامین D در میان افراد مسن وجود دارد. وجود این ویتامین جهت جذب طبیعی کلسیم از مواد غذایی لازم است. مصرف ۸۰۰ واحد ویتامین D کافی به نظر می‌رسد. حداقل ۴۰۰ واحد از آن تجویز می‌شود. برای فشار خون بالا و نارسایی قلبی، داروهای مدر استفاده می‌شوند. دیورتیک موجب از دست رفتن کلسیم و منیزیم می‌شود. با این حال، هیدروکلروتیازید (هیدرودیوریل) و دیوریتیکهای تیازید مرتبط منجر به کاهش در کلسیم و منیزیم می‌شوند. با افزایش سن، احساس تشنگی کاهش می‌یابد. بنابراین آب بدن سالمندان به خوبی تأمین نشده و این امر با مصرف داروهای دیوریتیک تشدید می‌شود. بنابراین مصرف ۶ تا ۸ لیوان مایعات در روز مطلوب خواهد بود. از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین بایستی خودداری کرد به این دلیل که بر روی کلیه‌ها عمل کرده و بدین ترتیب مایعات بیشتری از دست می‌رود. جهت غلبه بر گرفتگی عضلانی در هنگام شب، انجام مرتب حرکات کششی، مصرف مناسب مایعات، مصرف ویتامین D و کلسیم مناسب، مصرف مکمل ویتامین E و منیزیم ضروری است.

دارو

داروی کوئینین (Quinine) جهت کاهش تحریک پذیری عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، مصرف آن به نقائص مادرزادی و سقط جنین منجر می‌شود. این دارو به ندرت موجب بروز واکنشهای حساسیت شدید و کمبود پلاکت می‌شود. مصرف کوتئینین منجر به بروز علائمی مانند استفراغ، تهوع، ناشنوایی، و سردرد می‌شود. این دارو در ایالات متحده تنها با نسخه و تجویز پزشک عرضه می‌شود و میزان و دوز این دارو ۳۲۵ میلی‌گرم در هر شب است. سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

علل و راههای درمان گرفتگی عضلات

  • ehsaniran
  • ۰
  • ۰
   خواص بی نظیر خاکشیر

خاکشیر در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله رفع لک و جوش، دفع سنگ کلیه، رفع بدبویی دهان، افزایش وزن و ضد اسهال موثر است. درمان بیماری‌های مختلف نیاز به بررسی و تشخیص کامل توسط پزشک متخصص دارد اما برخی تجربیات، استفاده از خاکشیر را در درمان برخی مشکلات و بیماری‌ها تایید کرده است.

کمک به بهبود جوش صورت

مخلوط ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر با عرق شاه‌تره و عرق کاسنی ترکیب خوبی برای درمان جوش‌های صورت است. برای استفاده از این مخلوط کافی است یک استکان از هر یک از عرق‌های گیاهی شاه‌تره و کاسنی را با هم مخلوط کرده و آن را با ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر ترکیب کنید. نوشیدن این ترکیب علاوه بر آنکه جوش‌های صورت را درمان می‌کند. برای افرادی که دچار گرفتگی صدا هستند نیز موثر است. مدت درمان با این نسخه دست‌کم ۳ هفته است و پس از این مدت نتایج بهبودی به مرور در چهره بیمار نمایان می‌شود.

کمک به کنترل فشار خون

یکی دیگر از خواص معجزه‌آسای دانه‌های خاکشیر، کمک به کنترل و تسکین فشارخون است. اگر به فشارخون مبتلا هستید و در حال حاضر داروهای کنترل‌کننده فشارخون مصرف می‌کنید، می‌توانید از این شیوه برای اثربخشی بیشتر استفاده کنید. برای این منظور کافی است یک لیوان خاکشیر را به‌خوبی بکوبید و آن را به‌صورت پودری نرم درآورید، سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست‌ آید.

دفع سنگ کلیه

درمانگران، مصرف مخلوطی از خاکشیر و ترنجبین برای درمان سنگ کلیه در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند یا کلیه آنها استعداد سنگ‌سازی را دارد، توصیه می‌کنند. برای تهیه این نسخه خانگی کافی است ۳ قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک لیوان آب به‌مدت ۵ ساعت خیسانده و پس از این مدت آن را صاف کنید.

جلوگیری از گرمازدگی

شربت خاکشیر یکی از خوراکی‌هایی است که از گذشته تاکنون در طب سنتی به‌عنوان یک نوشیدنی با طبع سرد مطرح بوده و می‌تواند در فصل گرما با کاهش دمای بدن به پیشگیری از گرمازدگی کمک کند. علاوه بر شربت خاکشیر، شربت به‌لیمو و همچنین شربت عرق کاسنی نیز می‌تواند خواص ضد گرمازدگی داشته باشد.

اگر دوست دارید وزن اضافه کنید

افراد لاغر و کسانی که تمایل دارند وزن خود را بالا ببرند، می‌توانند از این نسخه استفاده کنند. این گروه اگر خاکشیر را با شیر میل کنند می‌توانند با نوشیدن خاکشیر صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود کمک کنند. به اعتقاد درمانگران، درصورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تاثیرگذاری این نسخه بیشتر می‌شود.

شربت ضد بدبویی دهان

اگر شما هم در گروه افرادی هستید که به‌دلیل افزایش اخلاط فاسد در بدن به بدبویی دهان مبتلا شده‌اید می‌توانید از شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهان‌تان استفاده کنید. تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید. ترنجبین را به مدت ۵ تا ۶ ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا ۲ قاشق خاکشیر مخلوط کنید. نوشیدن این شربت به شما کمک می‌کند تا با دفع اخلاط و مواد ناسالم و فاسد به مرور احساس بهتری پیدا کنید.

بهبود لک‌ها با خاکشیر

برای کمک به بهبود لک‌های پوست به‌ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به‌صورت روزانه و مستمر به‌مدت ۳ هفته استفاده کنند بعد از مدتی با روشنی پوست و از بین رفتن لک‌های صورت و پوست‌شان روبه‌رو می‌شوند.

بهبود اسهال

ابتلا به اسهال در فصل تابستان یکی از اختلالاتی است که در کودکان بسیار شایع است. برخی درمانگران طب سنتی ایران برای درمان این مشکل، دارویی را تجویز می‌کنند که در تمامی خانه‌ها امکان تهیه و مصرف آن وجود دارد. برای تهیه این دارو کافی است خاکشیر را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و به بیمار بدهید.

اگر دل‌ضعفه می‌گیرید

بر اساس اعلام انجمن طب سنتی ایران، برخی از افراد هستند که در طول روز دچار دل‌ضعفه می‌شوند. این دل‌ضعفه ممکن است در طول روزهای گرم تابستان یا در ایام ماه رمضان به سراغ افراد مختلف بیاید. برای پیشگیری از بروز این دل‌ضعفه کافی است، خاکشیر و آب عسل را با هم ترکیب کرده و میل کنید. برای تهیه آب عسل باید یک لیتر آب و یک کیلو عسل را با هم بجوشانید. بعد از مدتی که این ترکیب جوشید کفی روی آن تشکیل می‌شود که باید از دیگر مواد موجود در ظرف جدا شود.

مراقبت‌ها

به افرادی که ورم و زخم معده دارند، توصیه می‌شود مصرف خاکشیر را محدود کنند.

خاکشیر را می‌توان از دو تا سه سال به بالا به کودکان داد و برای کودکان زیر این سن نیز شربت خاکشیر را صاف کرد و تنها آب آن را به کودک داد.

به دلیل وجود خاک فراوان در خاکشیر لازم است حتما قبل از مصرف شسته شود و مدتی در آب بماند.

افرادی که طبع سرد دارند و از بیماری‌های ناشی از طبع سرد از جمله روماتیسم و آرتروز رنج می‌برند، باید شربت خاکشیر را محدود مصرف کنند یا مصرف آن همراه با عسل و عرق نعناع باشد.

 

خواص بی نظیر خاکشیر

  • ehsaniran
  • ۰
  • ۰
       دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان

دعای مخصوص روز اول ماه مبارک رمضان

بسم اللّه الرحمن الرحیم

اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین، وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَهِ الغافِلین، وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین، وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین.

به نام خداوند بخشنده مهربان

خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه داران حقیقی که مقبول توست قرار بده ، واقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما ، ومرا از خواب غافلان “از یاد تو ” هوشیار وبیدار ساز و هم در این روز جرم و

گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و از زشتی هایم عفو فرما ای عفو کننده از گنهکاران

 

دعای مخصوص روز دوم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم قربنی فیهِ اِلی مَرضاتِکَ وَ جَنِّبنی فیهِ مِن سَخَطِکَ وَ نَقِماتِکَ وَ وَفقنی فیهِ لِقرائهِ ایاتِکَ بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمین.

 به نام خداوند بخشنده مهربان

مرا در این روز به کسب رضایتت نزدیک گردان واز ناراحتی و اسباب غضبت دورم گردان. خدایا، در این روز مرا توفیق قرائت آیات قرآنت , همراه نما به امید رحمتت ای مهربانترین مهربانان

 

دعای مخصوص روز سوم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِى فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِى فِیهِ مِنَ السَّفَاهَهِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِى نَصِیبا مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ

به نام خداوند بخشنده مهربان

خدایا در این روز مرا هوش و بیداری در کار اطاعتت نصیب فرما و از سفاهت وجهالت وکارهای باطل دور گردان و از هر چیزی که در این روز نازل می فرمایی مرا نصیب بخش ، به حق جود و کرمت ای بخشنده ترین بخشندگان

 

دعای مخصوص روز چهارم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و التّنَبیهَ و با عِدْنی فیهِ من السّفاهه و التّمْویهِ و اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ

 به نام خداوند بخشنده مهربان

خدایا روزى کن مرا در آنروز هوش و خودآگاهى را و دور بدار در آن روز از نادانى و گمراهى و قرار بده مرا بهره و فایده از هر چیزى که فرود آوردى در آن به بخشش خودت، اى بخشنده‌ترین بخشندگان

 

 

دعای مخصوص روز پنجم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِى فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَوَ اجْعَلْنِى فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَوَ اجْعَلْنِى فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ . بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

به نام خداوند بخشنده و مهربان

خدایا در این روز مرا از آمرزش جویان درگاهت قرار ده و مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارتو و از دوستان نزدیکت قرار ده .

به حق مهربانى ات، اى مهربانترین مهربانان

 

 

دعاى روز ششم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ.

خدایا وا مگذار مرا در این روز در پى نافرمانیت روم ومزن مرا با تازیانه کیفر ودور وبرکنارم بدار از موجبات خشمت بحق احسان ونعمتهاى بى شمار تو اى حد نهایى علاقه واشتیاق مشتاقان.

دعاى روز هفتم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین.

خدایا یارى کن مرا در این روز بر روزه گرفتن وعبـادت وبرکنارم دار در آن از بیهودگى وگناهان وروزیم کن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان

دعاى روز هشتم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ وإطْعامِ الطّعامِ وإفْشاءِ السّلامِ وصُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین.

خدایا روزیم کن در آن ترحم بر یتیمان وطعام نمودن بر مردمان وافشاء سلام ومصاحبت کریمان به فضل خودت اى پناه آرزومندان.

دعاى روز نهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم االلهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِکَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِکَ السّاطِعَةِ وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِکَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِکَ یا أمَلَ المُشْتاقین.

خدایا قرار بده برایم در آن بهره اى از رحمت فراوانـت وراهنمائیم کن در آن به برهان وراههاى درخشانت وبگیر عنانم به سوى رضایت همه جانبه ات بدوستى خود اى آرزوى مشتاقان.

دعاى روز دهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم االلهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یاغایَةَ الطّالِبین.

خدایا قرار بده مرا در این روز از متوکلان بدرگاهت ومقرر کن در آن از کامروایان حضرتت ومقرر فرما در آن از مقربان درگاهت به احسانت اى نهایت همت جویندگان.

دعاى روز یازدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وکَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین.

خدایا دوست گردان بمن در این روز نیکى را و نـاپسند بدار در این روز فسق ونافرمانى  را وحرام کن بر من در آن خشم وسوزندگى را به یاریت اى دادرس داد خواهان.

دعاى روز دوازدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین.

خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش وپاکدامنى وبپوشانم در آن جامه قناعت وخوددارى ووادارم نما  در آن بر عدل وانصاف وآسوده ام دار در آن از هر چیز که مىترسم به نگاهدارى خودت اى نگه دار ترسناکان .

دعاى روز سیزدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على کائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین.

خدایا پاکیزه ام کن در این روز از چرک وکثافت وشکیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنى ها وتوفیقم ده در آن براى تقوى وهم نشینى با نیکان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان.

دعاى روز چهاردهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.

خدایا مؤاخذه نکن مرا در ایـن روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها وبیهودگیها وقرار مده مرا در آن نشانه تیر بلاها وآفات اى عزت دهنده مسلمانان

دعاى روز پانزدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین.

خدایا روزى کن مرا در آن فرمانبردارى فروتنان وبگشا سینه ام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت اى امان ترسناکان.

دعاى روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین.

خدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان ودورم دار در آن از رفاقت بدان وجایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبـود جهانیان.

دعاى روز هفدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین.

خدایا راهنمائیم کن در آن به کارهاى شایسته واعمال نیک وبرآور برایم حاجتها وآرزوهایم اى که نیازى به سویت تفسیر وسؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه هاى جهانیان است درود فرست بر محمد وآل او پاکیزگان.

دعاى روز هیجدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین.

خدایا آگاهم نما در آن براى برکات سحرهایش وروشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش وبکار به همه اعضایم به پیروى آثارش به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى حق شناسان

دعاى روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الى خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الى الحَقّ المُبین.

خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش وآسان کن راه مرا به سوى خیرهایش ومحروم نکن ما را از پذیرفتن نیکىهایش اى راهنماى به سوى حـق آشکار .

دعاى روز بیستم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.

خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت وببند برایم درهاى آتش دوزخ را و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن اى نازل کننده آرامش در دلهاى مؤمنان.

دعاى روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.

خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودىهایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى وقرار بده بهشت را برایم منزل وآسایـشگاه اى برآورنده حاجتهاى جویندگان

دعاى روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.

خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت وفرود آر برایم در آن برکاتت را وتوفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت ومسکنم ده در آن وسطهاى بهشت اى اجابت کننده خواسته ها ودعاهاى بیچارگان.

دعاى روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.

خدایا بشوى مرا در این ماه از گناه وپاکم نما در آن از عیب ها وآزمایش کن دلم را در آن به پرهیزکارى دلها اى چشم پوش لغزشهاى گناهکاران.

دعاى روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین.

خدایا من از تو میخواهم در آن آنچه تو را خوشنود کند و پناه مى برم بتو از آنچه تو را بیازارد واز تو خواهم توفیق در آن براى اینکه فرمانت برم ونافرمانى تو ننمایم اى بخشنده سائلان

دعاى روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.

خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت ودشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت اى نگهدار دلهاى پیامبران.

دعاى روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین.

خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده وگناه مرا در این ماه آمرزیده وکردارم را در آن مورد قبول وعیب مرا در آن پوشیده اى شنواترین شنوایان.

دعاى روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.

خدایا روزى کن مرا در آن فضیلت شب قدر را وبگردان در آن کارهاى مرا از سختى به آسانى وبپذیر عذرهایم وبریز از من گناه وبارگران را اى مهربان به بندگان شایسته خویش.

دعاى روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ واکْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیکَ من بینِ الوسائل یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین .

خدایا زیاد کن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات وگرامى دار در آن به حاضر کردن ویا داشتن مسائل ونزدیک گردان در آن وسیله ام به سویت از میـان وسیله ها اى آنکه سرگرمش نکند اصرار وسماجت اصرار کنندگان.

دعاى روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.

خدایا بپوشان در آن با مهر ورحمت وروزى کن مرا در آن توفیق وخوددارى وپاک کن دلم را از تیرگیها وگرفتگى هاى تهمت اى مهربان به بندگان با ایمان خود.

دعاى روز سى ام ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکْرِ والقَبولِ على ما تَرْضاهُ ویَرْضاهُ الرّسولُ مُحْکَمَةً فُروعُهُ بالأصُولِ بحقّ سَیّدِنا محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین والحمدُ للهِ ربّ العالمین.

خدایا قرار بده روزه مرا در این ماه مورد قدردانى وقبول بر طبق خوشنودى تو وپسند رسول تو باشد واستوار باشد فرعش بر اصل به حق آقاى ما محمد وخاندان پاکش وستایش خاص پروردگار جهانیان است.

 

التماس دعا

 

دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان

  • ehsaniran
  • ۰
  • ۰
   خواص زردآلو برای روزه داران

یکی از میوه‌های مفید و پرخاصیت در فصول گرم سال، زردآلو است که مصرف آن باعث آبرسانی، دریافت ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدنن می‌شود. خواص زردآلو برای روزه دارانخواص زردآلو برای روزه داران , زردآلو یکی از میوه‌های خوش طعم از خانواده رزاسه یا گوجه سبز بوده و اندازه این میوه کوچک و در حدود یک و نیم الی دو و نیم سانتی متر است.خواص زردآلو برای روزه داران زردآلو براساس شواهد تاریخی بومی کشور چین بوده، اما بعد‌ها از طریق تجارت نهال آن به کشورهای دیگر منتقل شده است. این میوه کم چرب و حاوی مقدار بالایی قند است، به همین دلیل افراد دیابتی باید در مصرف آن احتیاط کنند. با وجود تمامی مزایای درمانی زردآلو کارشناسان توصیه می‌کنند زنان باردار و افراد مبتلا به حساسیت غذایی بویژه حساسیت به سولفیت از این ماده استفاده نکنند. برای ماندگاری زردآلو تا زمان مصرف در برخی کشور‌ها به آن سولفید اضافه می‌کنند که این ماده شیمیایی به تدریج با آهن موجود در میوه و اکسیژن هوا واکنش نشان داده، تبدیل به یک ماده آلرژی‌زا می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند افراد زردآلوهای زرد یا نارنجی رنگ مصرف کنند، اگر برروی زردآلو لکه‌های قرمز وجود داشته باشد می‌تواند نشانه وجود دی اکسید گوگرد باشد.

مزایای درمانی زردآلو شامل موارد زیر است۱ – تحقیقات فراوان نشان داده که مصرف زردآلو برای سلامت چشم‌ها مفید است و می‌تواند سبب جلوگیری از بروز صدماتی، چون آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و پیری چشم شود. مصرف دو یا سه عدد زردآلو در روز می‌تواند باعث تقویت اعصاب بینایی چشم شود. ۲ – زردآلو حاوی مقادیر بالایی از انواع آنتی اکسیدان‌ها است که برای کمک به بهبود عملکرد طبیعی بدن و از بین بردن رادیکال‌های آزاد بسیار مفید است. سمومی که در بدن تولید می‌شود در روده‌ها و دستگاه گوارش جمع می‌شوند که مصرف زردآلو می‌تواند باعث از بین بردن این مواد سمی و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شود.خواص زردآلو برای روزه داران ۳ – فیبر موجود در زردآلو برای سلامت دستگاه گوارش و ازبین بردن یبوست بسیار مفید است و در دراز مدت ازابتلای افراد به بیماری هایی، چون سرطان روده جلوگیری می‌کند. ۴ – زرد آلو یکی از میوه‌های مفید برای کاهش LDL یا کلسترول بد خون است و افراد با مصرف منظم این میوه می‌توانند سلامت قلب خود را تامین کرده، کمتر دچار ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شوند. -در عین حال مصرف زردآلو باعث افزایش سطح HDL خون نیز می‌شود که همان کلسترول خوب خون است و به این ترتیب سلامت بدن را حفظ می‌کند. ۵ – زرد آلو همچنین حاوی ماده شیمیایی پتاسیم است که برای تنظیم فشار خون و نیز حفظ الکترولیت خون بسیار مفید است. کمبود پتاسیم یکی از دلایل اصلی بروز فشار خون بالا است، این بیماری می‌تواند منجربه حمله قلبی و سکته مغزی در افراد شود. ۶ – مصرف زردآلو به دلیل دارا بودن ویتامین C و نیز آهن می‌تواند باعث درمان مشکل کم خونی در افراد شود. درمان مشکل کم خونی– علاوه بر نوع تازه میوه زردآلو، خشک شده این میوه نیز می‌تواند کم خونی را در فرد برطرف کند. ۷ – آنتی اکسیدان‌های موجود در زردآلو همچنین برای مقابله با روند پیری پوست، تسهیل درفرآیند تولید سلول‌های پوستی جدید و پوسته ریزی سلول‌های قدیمی مفید هستند و مانند یک لایه بردار عمل می‌کنند. – علاوه بر مصرف زردآلو می‌توان از این ماده به عنوان ماسک زیبایی برروی سطح پوست استفاده کرد. – ویتامین A موجود در زرد آلو بویژه برای درمان آکنه، جای جوش و لکه‌های پوستی بسیار مفید است. ۸ – زردآلو یک ماده غذایی بسیار مفید برای افرادی است که می‌خواهند وزن خود را کم کنند، وجود مقادیر بالای فیبر در این ماده غذایی باعث می‌شود تا سرعت سوخت و ساز در بدن افزایش پیدا کند و به این ترتیب فرد سریعتروزن کم کند. در عین حال به دلیل شیرین بودن می‌تواند برای بازه زمانی طولانی فرد را سیر نگه دارد و مانع ازپرخوری در او شود.

خواص زردآلو برای روزه داران

  • ehsaniran