وبلاگ پزشکی و سلامتی

خواص مواد غذایی و تناسب اندام

وبلاگ پزشکی و سلامتی

خواص مواد غذایی و تناسب اندام

  • ۰
  • ۰
   طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی زولبیا بامیه یک خوراکی ایرانی است که به اشکال دیگر و با روش طبخ متفاوت در سایر کشورهای آسیایی به ویژه در زمان ماه رمضان تهیه می‌شود.

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی

روش طبخ زولبیا و بامیه ۱- ابتدا زعفران را در یک کاسه با مقداری آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید تا رنگ آن کاملاً باز شود. ۲- در یک قابلمه کوچک حدود یک فنجان سر پر شکر به همراه یک دوم فنجان آب ریخته و اجازه دهید تا به دمای جوش برسد. مطمئن شوید که محلول کاملاً یکدست شود و به دلیل حرارت بیش از حد نسوزد و قهوه‌ای نشود. پس از قوام آمدن شربت مقداری گلاب و زعفران به آن اضافه کنید وپس از ۳ دقیقه جوشیدن، شعله را خاموش کنیدو اجازه دهید تا محلول سرد شود. ۳- دریک ظرف دیگر یک فنجان آب به همراه مقداری شکر و کره را مخلوط کرده و اجازه دهید تا کره آب شود و یک محلول یکدست تشکیل شود. ۴- دریک تابه با حرارت کم یک یا دوفنجان آرد بسته به میزان مورد نظر تهیه زولبیا و بامیه را با مقدارکمی کره حرارت دهید تا تبدیل به یک گلوله خمیری شود و سپس از روی حرارت آن را بردارید تا در دمای اتاق سرد شود. ۵- هنگامی که خمیر به دمای اتاق رسید و کاملاً سرد شد آن را داخل یک کاسه بزرگ منتقل کرده و دو عدد تخم مرغ را به آن اضافه کنید، هربار یک تخم مرغ اضافه کنید تا خمیرانسجام خود را از دست ندهد، خمیر در این حالت بسیار چسبناک است، می‌توانید در این مرحله از همزن برقی استفاده کنید تا خمیر یکدستی تهیه شود. ۶- در یک تابه لبه دار مقدار زیادی روغن ریخته اجازه دهید تا روغن داغ شود. ۷- در این مرحله خمیر را به داخل قیف ریخته با سر مورد نظر خود به سرعت داخل ظرف حاوی روغن داغ بریزید. می‌توانید بسته به اندازه تابه تک تک زولبیا و بامیه‌ها را درآن شکل دهید یا همزمان چند بار از قیف استفاده کنید، نکته قابل توجه اینکه فاصله زولبیا و بامیه‌ها باید از هم زیاد باشد تا به هم نچسبند. ۸- پس از سرخ کردن هر دو روی زولبیا و بامیه‌ها (هر طرف بین دو الی سه دقیقه)، با استفاده از یک کفگیر به آرامی آن را از کاسه خارج کرده تا روغن اضافی از آن گرفته شود، سپس به سرعت و قبل از سرد شدن خمیر آن را در ظرف شربت وارد کنید تا شیرین شود. ۹- این مراحل را برای تمامی خمیر انجام دهید تا شربت و خمیرتمام شود. در این زمان زولبیا و بامیه شما آماده است و می‌توانید از آن به عنوان تزئین سفره و یک خوراکی خوشمزه در سفره‌های افطار و مهمانی‌ها استفاده کنید، در عین حال کارشناسان توصیه می‌کنند افراد مبتلا به دیابت، اضافه وزن و فشارخون بالا از مصرف زولبیا و بامیه تا حد امکان خودداری و به جای آن از خوراکی‌های سالمی مانند خرما برای بدست آوردن انرژی استفاده کنند. این خوراکی حاوی کالری بالایی است و توصیه می‌شود به میزان کم از آن مصرف شود، همچنین در صورت پخت خانگی می‌توانید با اضافه کردن کمتر شکر، آن را به یک خوراکی سالمتر تبدیل کنید. در خارج از ایران زولبیا و بامیه به نام دونات ایرانی شناخته می‌شود و جزو خوراکی‌های پرطرفدار است.

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی